Kabotažinis pervežimas. Kas tai?
Tai krovinio pervežimas kitos šalies teritorijos viduje nei registruota transporto priemonė bei jos turima licencija. Kaip suprantamas kabotažas? Krovinio pakrovimas bei iškrovimas šalies viduje, po atlikto tarptautinio pervežimo.
Kad galėtumėme teisingai suprasti kabotažinio pervežimo taisykles, visų pirma reikia suvokti bei suprasti, kokioje šalyje yra registruota Jūsų vairuojama transporto priemonė. Po šios dalies, reikia žinoti, kad kabotažiniams pervežimams yra būdingos dvi taisyklės, kai į šalį atvykstama krauta transporto priemone arba kai į šalį atvykstama tuščia transproto priemone. Kabotažas pradedamas taikyti tada, kai Jūs išvažiuojate iš savo registracijos šalies ir vykdote tarptautinį reisą.
Išvykus iš šalies, reikia atsakyti į du pagrindinius klausimus:
1. Ar į kitą (priimančią) šalį atvykau su kroviniu?
2. Ar į kitą (priimančią) šalį atvykau be krovinio?
Atsakę į šiuos klausimus, žinosite kokią taisyklę reikia taikyti vykdant veiklą kitoje šalyje.
Pirmu atveju, atsakius į klausimą taip, turite suprasti bei žinoti, kad svetimoje šalyje galite atlikti tris (vidinius) pervežimus, t.y. įvykdyti tris pakrovimus bei tris iškrovimus. Ketvirtas pakrovimas galimas tik tarptautiniam krovinio pervežimui iš šalies vidaus. Šiuos, tris, pervežimus galima atlikti per 7 dienas nuo atvežto tarptautinio krovinio iškrovimo datos (ateinančios kalendorinės dienos pradžios 0:00 val.). Atkreipiame dėmesį, kad jei jus pervežate krovinį pakrautą vienoje vietoje, tačiau turint iškrovimą keliems gavėjams (pvz.: trims), tai toks pervežimas su trimis CMR važtaraščiais laikomas trijų krovinių pervežimu, po kurio būtinas ir galimas tik tarptautinis pervežimas.

Kabotažo pervežimo pavyzdys į priimančią šalį atvykus su kroviniu
Antru atveju, atsakius į klausimą taip, Jūs, kaip transporto įmonės atstovas, galite įvykdyti tik vieną kabotažinį pervežimą per trijų dienų laikotarpį (pradedant nuo sienos kirtimo). Taip, būtent po sienos kirtimo reikia pradėti skaičiuoti tris paras, per kurias Jūs galėsite vieną kartą pakrauti transporto priemonę bei ją iškrauti tos pačios (priimančios) šalies teritorijos viduje. Dar vienas pakrovimas yra legalus, jei šį krovinį planuojate išvežti į kitą šalį (tarptautiniu maršrutu) arba atgal į savo registracijos šalį. Tokiu atveju, visi krovinių pervežimai bus legalūs.

Kabotažo pervežimo pavyzdys į priimančią šalį atvykus be krovinio
Atvėsimo laikotarpis
Ne mažiau svarbus yra ir „atvėsimo“ laikotarpis. Kaip jį suprasti ir kaip jis taikomas? Tai laikas, kai po įvykdytų kabotažinių pervežimų šalies viduje, daugiau vidinių pervežimų vykdyti negalima, privalome įvykdyti tarptautinį pervežimą ir kitą kabotažinį pervežimą tos pačios šalies viduje galėsime atlikti tik po keturių kalendorinių dienų. Čia galioja ta pati laiko taisyklė, jei kabotažo operaciją pabaigėte atlikti antradienį 9:00 val., tai atvėsimo laikas pradedamas skaičiuoti tik nuo trečiadienio 00:00 ir jis truks iki šeštadienio 23:59 val. Galioja ir tam tikra išimtis dėl nedarbo dienos šalyje, kurioje norime atlikti kabotažą. Jei šioje šalyje į atvėsimo periodą įeina ir valstybinė šventinė diena, tai ši diena ar dienos papildomai prisideda prie keturių dienų atvėsimo laikotarpio ir šis atvėsimo periodas atitinkamai pratęsiamas.
Kokie dokumentai būtini įrodyti tinkamą kabotažo operacijų atlikimą
Dažniausiai tai CMR formato dokumentas arba kitoks dokumentas – krovinio važtaraštis. Ir tai nereiškia, kad tikrinantis pareigūnas negali paprašyti papildomų įrodymų ar duomenų, norint tiksliai nustatyti ar kabotažo operacijos atliktos tinkamai. Tai gali būti tachografo duomenys, senesni važtaraščiai ar pan. Visi reikiami duomenys gali būti pateikiami ir eleketroniniu formatu. Kad šiuos duomenis būtų galima pateikti, patikrinimo metu turi būti leidžiama susisiekti su darbdavio buveine, transporto vadybininku ar kitu atsakingu asmeniu.